W psychologii poznawczej przyjmuje się, że skuteczne rozwiązanie konfliktu wymaga zaangażowania kontroli poznawczej, która aktywuje cel działania, hamując wpływ konfliktowej informacji. Jak zatem nasz umysł zachowuje się w sytuacji, gdy różne źródła konfliktu współwystępują ze sobą? Celem projektu jest zbadanie, jak procesy kontroli poznawczej wywołane przez jedno źródło konfliktu (np. ignorowanie informacji pochodzących z radia podczas prowadzenia samochodu) współegzystują z procesami kontroli wywołanymi przez inny konflikt (np. zahamowanie samochodu, gdy przez drogę przebiega dzikie zwierzę). Projekt składa się z serii eksperymentów, w których pomiarowi behawioralnemu towarzyszy pomiar potencjałów związanych ze zdarzeniem (ERPs). Przeprowadzone eksperymenty powinny pozwolić na precyzyjne prześledzenie neuropoznawczych mechanizmów zaangażowanych w radzenie sobie z wieloma konfliktami jednocześnie. Projekt jest finansowany przez NCN.
Ostatnie 15 lat badań mózgowych mechanizmów percepcji wskazują, iż sprawna uwaga i dyskryminacja sensomotoryczna zależą od synchronizacji różnych procesów neuronalnych w czasie (poprzez koherencję częstotliwości oraz sprzężenia między częstotliwościami, CFC). Stosując modelowanie struktury kowariancji zdolności sensomotorycznych, okulografię, oparte na danych EEG analizy konektomowe i CFC, a także próbując wpłynąć na dyskryminację poprzez przezczaszkową stymulację elektryczną (tACS), staramy się poznać strukturę, funkcje oraz mechanizmy uwagi i dyskryminacji (grant SONATA finansowany przez NCN). Dotychczasowe wyniki obejmują model postulujący dwa skorelowane, ale statystycznie odrębne, czynniki dyskryminacji sensomotorycznej: wzrokowy i słuchowo-czasowy.
Projekt dotyczący ważnego tematu psychologicznych podstaw irracjonalnych przekonań dotyczących pseudonauki, zjawisk paranormalnych, czy też teorii spiskowych – czyli tego, dlaczego jedni ludzie pozostają wobec nich sceptyczni a inni nie. Badamy związki pomiędzy irracjonalnymi przekonaniami a religijnością, zdolnością rozumowania i stylami poznawczymi (np. sztywnością w myśleniu i skłonnością do myślenia intuicyjnego). W ostatnich latach udało nam się zebrać odpowiednie dane od ponad 1000 osób, na podstawie których obecnie opracowujemy publikację.
Badania przeprowadzone w ramach tego projektu mają na celu sprawdzenie jaka jest adaptacyjna funkcja ryzyka a w szczególności, czy można je sprowadzić do nieznajomości środowiska oraz poczucia bezpieczeństwa lub stabilności. Stawiana jest hipoteza, że wpływ powyższych czynników jest zapośredniczony przez, odpowiednio, skłonność do eksploracji i kształt funkcji subiektywnej oceny wartości nagrody. Badania koncentrują się na różnicy między adolescentami i młodymi dorosłymi, jako grupami, które różnią się zarówno ze względy na ryzyko jak i pod względem obu kluczowych czynników.